A
19-20. század fordulójának katolikus közélete minden évben kiemelkedő
eseménynek, az erődemonstráció fontos lehetőségének tekintette az 1900-tól
rendszeresen megrendezésre kerülő országos katolikus nagygyűléseket. Ezek az
őszi alkalmak azonban nem csak az erőfelmutatás, hanem a számvetés pillanatai
is voltak egyházi és világi katolikusoknak számára. Az 1900-ban rendezett
jubileumi (első) nagygyűlés már rögzült szervezeti rendben végezte munkáját, és
állandósult szervezőbizottságának köszönhetően ez a menetrend az első
világháború előtti 12 nagygyűlés mindegyikén hasonló volt. Az általában három
napig tartó öszzejövetel során három nyilvános gyűlést rendeztek, melyek között
szakosztályi üléseken vitatták meg a szavazati joggal rendelkező résztvevők a
katolikus közélet főbb problémáit és az ezekre javasolt megoldásokat. Az ülések
végén formális határozati javaslatok születtek, melyeket a záró ülés alkalmával
közösen hagytak jóvá. Ezek megvalósítása érdekében a nagygyűlés végrehajtó
bizottsága ezt követően informális vagy hivatalos lépéseket tett.
A sajtó ügyének aktuális kérdései
szinte minden nagygyűlésen fontos helyet kaptak. A három szakosztály közül a közművelődési
ügyekkel foglalkozó összejöveteleken mindig akadt a kérdésnek felkért előadója.
Ezek mellett azonban a szónokok a nyilvános ülések alkalmával is gyakran
érintették a katolikus sajtó fejlesztésének szükségességét, hosszan fejtegetve
a sajtónak a korabeli társadalomban meghatározónak tekintett szerepét és vélemény illetve világnézet-formáló hatását.
A naggyűlési alkalmak azonban már
kezdettől fogva többet jelentettek a nyilvános és szakosztályi ülések
megtartásánál. A katolikus egyesületi élet fontos eseményének tekintett
rendezvény alkalmára több társadalmi szervezet időzítette éves közgyűlésének
időpontját. Így az Országos Pázmány Egyesület, a Katolikus Tanítók Országos
Egyesülete, a Szent László Társulat, a Szent István Társulat, a Katolikus
Patronázs Egyesület, és még sokan mások. A seregszemle alkalmával ezeken az
üléseken is gyakori kérdés volt a katolikus sajtó helyzete.
Így volt ez az első nagygyűlés
alkalmával is. Az 1900. augusztus 18-a délutánján tartott második nyilvános
ülésén Margalits Ede egyetemi tanár tartott
beszédet a témában. Az ellenfélnek tekintett liberális, racionalista és utilitarista szemléletű
sajtóorgánumok minden szónoki megnyilatkozás szerint létében fenyegették a még gyenge
lábakon álló magyar katolikus sajtót. De nem csak azt. Margalits kiemelte azt
is, hogy a keresztény hitelvek illetve az állam keresztény eredetének tagadása
is állandó törekvése ezeknek az irányzatoknak, összefüggésben az ultramontán és
reakcionista jelzőkkel bélyegzett katolikus nézőpont hazafiatlanságának
hangsúlyozásával. Hangsúlyozta, hogy ezekkel az egyházhoz hű embereknek
kötelességük a szembeszállás, és a katolikus sajtó anyagi és szellemi támogatása.
De amit még talán ennél is fontosabbnak ítélt az az volt, hogy a nemkatolikus
sajtó támogatását ezzel párhuzamosan be kell szűntetni. Ezzel gyakorlatilag
azok bojkottálására szólított fel. Érzékelte ugyanis azt a – szintén többször
visszatérő problémát – hogy az ország jelentős számú katolikus lakosságának
mindössze töredéke támogatja saját felekezetének sajtóorgánumait.
Ebben az évben Margalits volt a katolikus
tudomány, irodalom és művészet kérdéseivel
foglalkozó szakosztály elnöke is. Itt hangzott el Tóth Ferencnek, a Nyitramegyei Szemle szerkesztőjének elemzése a katolikus
sajtótámogatás lehetséges módozatairól. Az általa felvetett problémák a
következő években rendszeresen visszatérő témái voltak a hasonló tárgyú
beszédeknek és vitáknak, ezért érdemes kicsit alaposabban bemutatni beszédének
tartalmát. A szónok az „aki nincs velem,
az ellenem van” szentírási elv alapján felrótta a katolikus sajtót nem
támogató, magukat katolikusnak valló híveknek, hogy magatartásuk végzetes
következménnyl jár, hiszen mint mondta: „a
vidra húsa halszagú, a fenyvesmadáré boróka-illatú”,
utalva ezzel a más világnézetű termékek olvasóinak eltévedésére. Ketteler
püspök állítólagos mondását idézte, mely szerint, ha szt. Pál élne, hírlapíró
lenne! A szónok szerint ez a megközelítés már elavult, e helyett inkább azt
kellene mondani, hogy „...ha az apostolok
élnének, valamennyien sajtót alapítanának.” A sajtó támogatása tehát apostoli tevékenység, hiszen bár a falun még a
szószéknek van valamilyen hatása, de a nagyvárosokban ez már nem mondható el.
Ha a célközönség nem jön hozzánk, akkor nekünk kell hozzá férkőznünk – ahogy a kínai jezsuita misszionáriusok tették
ezt. A munka elvégzéséhez azonban pénzre van szükség – ugyanis a példaként
hozott párizsi La Croix sikerei sem
valósulhattak volna meg a szükséges háttérkapacitás – drága – kialakítása
nélkül. A támogatás módjaként javasolta, hogy ha valakinek telik rá, akkor
fizessen elő másoknak is katolikus lapokra, ezzel is növelve a rászoktatás esélyeit. A pénzszerzés
egyki fontos módjának a hirdetések feladását nevezte meg, melyekkel csak a
katolikus sajtót keressék fel a hívők. Ennek szervezésére felvetette egy katolikus központi hirdetési iroda
létesítését. A rászoktatás fontos eleme, hogy a lehető legtöbb nyilvános helyen kell megjelennie a lapoknak, kaszinókban,
olvasókörökben, nyilvános helyeken, vasútállomásokon.
A sajtómunkások
ügyére térve pozitívumként jegyezte meg, hogy művelt vidéki munkatársak sokkal
nagyobb számban állnak rendelkezésükre, mint a konkurenciának – gondolva itt a
katolikus papság sajtó ügyekben játszott szerepére, és potenciális tudósító
tevékenységére. Mindezek a megfontolások arra a javaslatra vezették, hogy az
ország központjában alakíttassék meg egy katolikus
sajtóegyesület (Pázmány-Egyesület),
amelyik az anyagi támogatást szervezi; 2. a püspöki székhelyeken, és nagyobb városokban
alakuljanak fiók-sajtóegyesületek a főpásztor védnöksége alatt.
A következő évi (1901) nagygyűlésen is a
realitásokkal való szembenézés hangulata uralta a sajtóról szóló beszédeket.
Ismét Margalits volt az, aki felhívta
a figyelmet arra, hogy a konkurencia sokkal erősebb pozíciókkal rendelkezik,
melynek megdöntése nem egyszerű feladat. Kiemelte, hogy az 1860-as években még
lett volna esély a versenyképesség kialakítására, ha az akkori nemzedék (Török,
Lonkay, Kecskeméthy) időben elkezdi az egyesületi összefogást. De ez nagy
fájdalmára nem történt meg, melynek okául a katolikusok közötti „régi keletű” széthúzást
említette. A gyenge sajtó támogatása érdekében a politikai ellentétek (48-as –
67-es) félretételét és a katolikus eszmeiség jegyében való együttműködést
tartotta szükségesnek. Kiemelte: „A kat.
közvélemény egy elhanyagolt avarföld, azt a nagygyűlések által szántogatjuk.” Az elvetett mag jó, de
a gyümölcsre éveket kell várni... a rossz talajban küzd, de szárba fog
szökkenni...
A Szent István Társulat dísztermében
tartott közművelődési szakosztály ülésén olvasták fel a nagyváradi Dr. Vuksics Gyula: A katholikus napisajtó
és a színtelen lapok c. előadását. A 2 fővárosi és több vidéki napilap (Nagyvárad,
Pozsony) valamint több hetilap (fehérvári, győri, pécsi, egri) léte szerinte
sem adott okot az elbizakodottságra, ugyanis Poroszország – hasonló számú
katolikus lakossággal – 25 napilappal, a kisebb lélekszámú Belgium pedig 20
napilappal rendelkezik, 10 ezres példányszámokkal. Nem látta kedvezőbbnek a
helyzetet a hazai konkurens lapokkal való összevetésben sem. Bár tartalmi tekintetben elégedett volt, de
a példányszámok és a lefedettség
tekintetében nem. Ennek egyik okát ő is a politikai megosztottságban látta.
Kiemelte továbbá, hogy egy új jelenséget is fel kell ismernie a katolikus
újságkiadásnak. A bulvár és krajcáros újságok, melyek a legszegényebbekhez is könnyen
eljuthatnak (pl. Friss Újság, Esti Újság), új konkurenciát teremtettek, mellyel
lépést kell tartania a felekezeti sajtónak is. Mint kifejtette: Nem jó a strucc-politika!
Mivel sajtószabadság van, nem lehet repressziókra számítani az ilyen irányú
támadásokkal szemben, és nem szabad félvállról sem venni őket. Javasolta ezért,
hogy a nagygyűlés támogassa egy ilyen irányú lap indítását is.
Az 1903-as és 1904-es években kevesebb
szó esett a sajtó ügyéről a nagygyűlések keretében, de ez nem jelentette, hogy
a katolikus irodalom és művészet
pozícióinak felmérése nem történt meg. Az 1905-ben elmaradt nagygyűlés után
viszont 1906-ban újra központi téma lett a sajtó helyzete.
Ebben
az évben az Országos Pázmány Egyesület gyűlése volt a kérdés tárgyalásának
legfontosabb terepe. Túri Béla (az Alkotmány
felelős szerkesztője) érdekes fejtegetésében az organikus-biológiai szemlélet fogalomhasználatával vázolta
fel a sajtófejlődés egyetemes és hazai törvényszerűségeit. Fő kérdése az volt,
hogy milyen legyen a struktúrája a sajtószervezésnek,
hogy a szükségesnek vélt intenzív életre képes legyen? A biológiai természettörvényének
ellesését javasolta, mert mint mondta: a biológia és a sajtó organizmusa
hasonló! Abban két párhuzamos törvény dolgozik egyszerre: a fiziológiai
munkamegosztásé (differenciálódás) és a fiziológiai integrációé (tökéletesebb
egységbe olvadás): „amint a fejlődés
legalacsonyabb fokán álló organizmus, ez a kevéssé organizált, egynemű
sejthalmaz, felsőbbrendű, tökéletesebb életre képes organizmussá fejlődik,
akkor az egynemű sejthalmaz részei különneműekké válnak, differenciálódnak s a
differenciálódott részek különböző funkciót végeznek, de ugyanekkor egy másik
processzus is megy végbe, tudniillik az, hogy a különnemüvé vált s
differenciálódott részek tökéletesebb egységbe olvadnak össze. Egyszerre megy
végbe a fiziológiai munkamegosztás és a fiziológiai integráció törvénye s az
eredmény az lesz, hogy a különneművé vált részek tökéletesebb funkciót
végeznek, vagyis amint Darwin mondja: a jobban differenciálódott struktúra több
életre, intenzívebb életre képes.” A mai katolikus sajtó csak az alacsonyabb rendű állapotban van, egymás
melletti sejtekből áll, melyek mind ugyanazt a munkát végzik. A különféle
tematikájú cikkeket ugyanaz a 2-3 ember írja – így nem lehet magas a színvonal.
Az egyes kérdések komoly munkát és feldolgozást igényelnek, mert azok közvéleményt
formálnak, a jövőre gyakorolt hatásuk ezáltal jelentős. Nem puszta
hírszolgálatot kell tehát fenntartani. A liberálisoknál már differenciálódtak, ott
több a tudás, több az ismeret, és érdekesebbek is az írások, ott magasabb fokon
állnak. Ebben kell utolérni őket, ezért mindenki a maga talentumát kamatoztatva
szóljon hozzá azokhoz a témákhoz, melyekhez ért. Minden parochia egy telegramm-állomás, és mindenkinek csak évi 2-3
cikket kell írnia a siker érdekében. Beszédének ezen részéhez szorosan kapcsolódott Auer István, az „Alkotmány” segédszerkesztője, aki a a katolikus sajtó munkásainak helyzetéről
beszélt és az újságírás szakmai pályává fejlesztését sürgette, a szakszerűsödés
érdekében. Krüger
Aladár a vidéki katolikus sajtó fejlesztéséről szólva – némileg ezzel
ellentétben – pedig kiemelte, hogy már a szemináriumokban fel kell hívni a
papnövendékek figyelmét a sajtó fontosságára, legyenek összeköttetésben vele és
tudósítsanak, amikor csak tudnak. Az alakuló Népszövetség legyen szerves kapcsolatban
a vidék sajtójával, melynek különösen szociális gondokkal kellene foglalkoznia.
Felhívta továbbá az OPE-t, hogy szervezzen országos katolikus hirlapírói
nyugdíjintézetet, az állandó sajtómunkások számára. Az
1906-os év legindulatosabb, leginkább nyersnek nevezhető hozzászólása Gerely Józsefé volt, aki a sok javaslat és beszéd helyett a tetteket tartotta a legfontosabbnak. Cak
így lehet ugyanis kitörni abból az ördögi
körből, melyben a sajtó és a közönség
egymásra mutogat a hiányosságokért (jó lap – sok előfizető; sok előfizető – jó
lap).
A tettek nem is maradtak el, az 1907-es
pécsi nagygyűlésen éppen Gerely József tartott beszédet a katolikus sajtóiroda szervezésének
kérdéséről és a követendő mintákról. Németországi
és ausztriai tanulmányútjainak
eredményeként megerősítette, hogy a katolikus sajtó ott is – miként
világméretekben – a hazaiakkal hasonló gondokkal küzd, de mégis más
nagyságrendben és más hatékonysággal. A szervezés fontosságára hívta fel a
figyelmet és mintaként a Pius-Verein-ok
és a német Volksvereinok szervezetét
ajánlotta. E szerint a központi egyesület mellett helyi férfi és női csoportok felállítására
van szükség a közös cél elérése érdekében. Ehhez természetesen pénzre van
szükség. Javaslatának kézzelfogható eredménye lett a magyarországi szervezkedés
megindulása.
A pécsi nagygyűlés „nagy ötlete” volt a Vass József
által előterjesztett modell a krajcáros
lapok terjesztéséről. A budapesti Új Lap 25 ezer példányban fogy el, szemben a
szociáldemokraták 100-150 ezres példányszámaival. Mi tehát a teendő? A válasz: igazi
népsajtó kell! Az Új Lap alkalmas erre, csak a terjesztést kell másként
szervezni. Erre az ún. „székesfehérvári-modell”-t
javasolta. Ez annyit jelentett, hogy helyi mellékletek alapítása után ezeket együttesen
árusították a központi lappal (1 krajcár), és így a korábbi néhány százas példányszámok
helyett 2-3000 példány is eladható volt. Ő javasolta azt is, hogy szüksége
lenne egy saját katolikus nyomdásszakszervezet létrehozására is,
ugyanis a létezők főleg a szociáldamokraták kezébe kerültek. Ennek érdekében az
egyházmegyei nyomdák és tulajdonosok összefogást javasolta.
1908-ban mindössze egy rövid javaslatról
tudunk a katolikus sajtó pártolásának új módjára vonatkozóan. Ez a közvetlen és
személyes gyűjtést hatékonyabbnak gondolta más módszereknél, így egy pontosan
kialakított metódust javasolt ezek lebonyolítására. Dr. Kmetykó Károly szerint először 8-10 oldalas röplapokat kellene
szétosztani, majd a potenciális főrangú támogatókhoz a kp küldjön ki
tekintélyesebb embereket azok megnyerésére, végül a plébániákra gyűjtési
felhívást juttassanak el és megyénként 3-5 tagú gyűjtőbizottságok végezzék a
munkát.
Egy évvel később (1909) – Szegeden –
a közművelődési szakosztály ülésén a Kat. Sajtóegyesület irodaigazgatója, Malnicser Emil számolt be az addig elért eredményekről. Kiemelte, hogy a két
évvel korábbi pécsi nagygyűlésen alapított országos sajtóegyesület céljai egy
részét ugyan elérte, de megerősítése közel sem mondható biztosnak (2-3 millió
kr kellene). Az országos katolikus napilapok tervezett modernizálása és
támogatása ugyanis csak akkor lehet sikeres, ha a „katolikus milliók közönye” aktivitásba fordítható, és továbbra is nem
csak 3-4 ezer katolikus hívő támogatja folyton az új egyesületeket és
intézményeket. Véleménye szerint a katolkus sajtó versenyképességének
megteremtéséhez szükséges pénz előteremtésére kiváló lenne a sajtóvasárnapok intézménye (30e kr-ra
számítanának), de ezek bevezetése addig csak két (Kalocsa, Rozsnyó)
egyházmegyében történt meg, ezért kérte a püspöki kart, hogy a sajtóvasárnapok
ügyében egységesen intézkedjen. Végül javaslatában a plébániák feladatává
kívánta tenni, hogy sajtóegyesületi fiókokat alapítsanak, a templomi pénztárakból
támogassák a sajtó ügyét, és a területükön járatott katolikus lapokról és
adományokról nyilvántartást vezessenek. A bevételi lehetőségekre több javaslat
is érkezett: 1 hold föld után 1 kr, egyesületi mulatságok bevételei, levélzáró
bélyegek bevételei.
Szegeden merült föl (Pótz György) egy központi
német nyelvű katolikus napilap megindítása is. Ennek jelentőségét – az ebből
származó bevétel mellett – annak megakadályozásában látta az előadó, hogy a nagyszámú
(2 mill.), német nyelvű katolikus – akik szerinte olvasni is jobban szeretnek (+ jómódú is) a magyar katolikusoknál – más ideológiák
vonzása alá kerüljön (szociáldemokrácia, „nagynémet agitáció”). Több példával
indokolta, hogy az amúgy összetató német közösségek megőrzéséhez (van
hagyománya a szervezkedésnek náluk) elengedhetetlen egy német nyelvű országos
orgánum indítása (Bp-en, olcsó legyen). A Népszöv. 200 ezer tagja közül 42e
német. (Az országos katolikus német napilap Huber János vezetésével csak 1916-ban
jött létre)
A jubileumi seregszemle – 1910 –
alkalmával még mindig téma volt a katolikus sajtóélet fellendítése és az egyes
sajtóorgánumok megerősítése. Csepela
Lajos plébános, a kánonjog
doktora rövid beszédében elmarasztalta a katolikus kiadói tevékenységet azért,
mert az a sok erőfeszítés, amit céljaik elérése érdekében tesznek, végül nem
áll arányban az elért eredményekkel. Ennek legfőbb okát abban látta, hogy a kereskedő
szellem és a rutin hiánya miatt rengeteg értékes szellemi termék hever
olvasatlanul. Vannak ugyan jó kezdeményezések – mint az egri egyházmegyei
irodalmi egyesület tevékenysége és a Szent István Társulat népiratkái – de
összességében reklám és a jó üzleti érzék nélkül nem lehet messze jutni.
Javasolta, hogy a Szent István Társulat segítségével a kiadók anyagaiból
állítsanak össze kollekciókat, melyeket vidéki lerakatokban, megbízható
terjesztőknél vagy szövetkezeteknél helyezzenek bizományba. A terjesztést ezek
végezhetnék a különféle vásárok, búcsúk alkalmával és a szövetkezeti
bolthálózat segítségével. A közművelődési szakosztály ülésén ismét téma volt a
sajtóvasárnapok kérdése: Mayer Geyza helyettes plébános ezek kiterjesztését szerette volna
elérni a látogatottabb búcsújáró helyekre. A szakosztály támogatta a kezdeményezést
azzal a kiegészítéssel, hogy „a búcsújáró
helyeken katholikus népies kiadványok árusíttassanak, a házonkivüli agitáció
szerveztessék, a pásztorjátékok és katholikus egyesületek előadási
jövedelmeiből egy hányad a katholikus sajtóegyesület javára fordíttassék.”
A sajtó terén felmerülő további
feladatok előadója ez alkalommal is Malcsiner
Emil volt. Gyakorlatias hangvételű előadása a katolikus sajtóegyesület
támogatási stratégiáját mutatta be. Elmondta, hogy az egyesület létrehozásának
elsődleges célja a magyarországi központi katolikus sajtó versenyképessé tétele
volt, melyet az Új Lap reorganizálásával sikeresen el is kezdtek, és az
Alkotmányéval terveznek folytatni. Ezzel a célkitűzésükkel viszont ellentétben
áll az a tendencia, hogy a vidéki sajtó folyamatosan a maga segélyezését
igényli. Elmondta, hogy amíg a fő cél meg nem valósul, addig a vidéki lapok
kénytelenek saját stratégiákat kidolgozni. Erre is látott még további
lehetőségeket. Mint mondta, „különbséget
teszek: vidéki ujság és vidéki ujság között. Azokra, a melyek egyes vidéki
gócpontokban jelennek meg, a hol a katholicizmusnak mintegy előőrseiként
állanak, szükség van. Nincs azonban szükség arra, hogy minden kis faluban,
esetleg egymás tőszomszédságában állítsunk őrtornyokat. (...) Az is megoldás,
ha az egymáshoz közelfekvő helyeken, mondjuk egy egyházmegye területén már
létező ujságok fuzionálnak, a több
gyenge lapocska egy megizmosodott, reprezentálni tudó orgánummá lesz. De nem ez
az igazi megoldás.” Az igazi megoldás – folytatta az előadó – az lenne, ha
a kis olvasóközönséggel rendelkező lapok átalakulnának az Új Lap helyi
mellékleteivé (ld. 1907 – Vass József). Ezek szerkesztéséhez ugyanis nem kell
akkora apparátus, csak a helyi hírek regisztrálására szorítkoznak, amelyhez
pedig „nem kell zsurnalisztikai rutin,
nem kell közép-európai műveltség és széles látókör, untig elég egy toll és
becsületes szándék (...).” Ezeknek a helyi mellékleteknek az előállítása
olcsóbb, és az előfizetői díjak kombinálásával mind ezek, mind pedig az országos
lap jobban eladható lehet. Erre ekkor már volt is példa: a székesfehérvári
melléklap 2200, a pécsi 1800, az esztergomi 1200 példányban fogyott naponta. A
nagygyűléstől mindezek után azt kérte, hogy az ismerje el a laptámogatási
stratégia (központi lapok támogatása, illetve a vidéki lapok hirdetéshez
juttatása az önfenntartás és a központi sajtóegyesület tehermentesítése
érdekében) helyességét, és a lapok minél sikeresebb terjesztése érdekében
keressék meg az ország összes plébánosát, hogy a cél eléréséhez saját
hatáskörükben minden tőlük telhetőt megtegyenek. A plébániák pedig számára
készüljön egy útmutató, mely a lapok terjesztésének célszerű módozatait
összefoglalja.
Az utolsó két katolikus nagygyűlés –
1912-ben elmaradt a bécsi eucharisztikus kongresszus miatt – csak röviden
foglalkozott a sajtó kérdéseivel. De a kapcsolódó társadalmi szervezetek
megtartották közgyűléseiket – pl. A Sajtóegyesület Hölgybizottáságának
díszgyűlése. 1911-ben Huszár Károly a terjesztési stratégia kérdését
hozta ismét szóba, javasolva a szociáldmokraták taktikájának „lemásolását”
(évente 3-5 alkalommal Népszava-vasárnap, 2-3000 új előfiz.). 1913-ban pedig a
templomokban kihelyezendő állandó sajtóperselyekről született javaslat Mayer Géza plébánostól. A Szalézi Szt.
Ferenc szobra előtt (hirlapirodalom védőszentje) álló persely fölé az „Adakozzunk
a katolikus sajtóra” feliratot képzelte el az előadó.
Jellemző, hogy az időszak
nagygyűlései a sajtó témájával kapcsolatban újra
és újra ugyanazokat a problémákat voltak kénytelenek tárgyalni, és
megoldási javaslatokat keresni rájuk. Ezek között időnként felmerült 1-1 újszerű javaslat, de sok esetben
ugyanannak az ismétlésével találkozhatunk. Mihályfi
Ákos az utolsó nagygyűlés megnyitó napján még mindig a katolikus sajtó szaporításának
szükségességéről beszélt, valamivel tágabb keretbe helyezve mondndóját. „bár rendkívül sokat agitáltunk, beszéltünk,
tettünk, áldoztunk e téren az utóbbi évtized alatt: még mindig a munka kezdetén
vagyunk. (...) ha mi a katolikus sajtó kérdésével igazán alaposn akarunk
foglalkozni, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nagy nemzeti sajtót: mert annak
emelkedésével vagy süllyedésével kapcsolódik a katolikus sajtó sorsa is. (...)
már pedig a magyar sajtó süllyedése és elfajulása veszéllyel fenyegeti nemcsak a
katolikus egyházat és vallást, hanem a magyar nemzetet és hazát is. (...) tehát
nemzeti érdek követeli a magyar nemzeti sajtó reformját.” A cél –
állapította meg –, hogy e reform folyamán vissza kell foglalni a keresztény
elemnek az őt megillető helyet. Ebben nagy szerep jut az újságírók nevelésének
(kavlifikációjának), az újságíró-egyesületek szelekciós szerepének (OPE), a
sajtótörvény revíziójának és a nép körében végzett sajtóapostolkodásnak
egyaránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése